10 właściwości jarmużu, o których możesz nie wiedzieć

10
749

Niepozorny jarmuż może błyskawicznie wzmocnić organizm, dodać nam energii, korzystnie wpłynąć na urodę i samopoczucie. Jarmuż zawiera więcej witaminy C niż cytryna, więcej wapnia niż mleko. Oto 10 właściwości jarmużu, które warto znać. Po co? Ano po to, by czerpać z nich pełnymi garściami. Bo naprawdę warto!

Jarmuż to odmiana kapusty pełna błonnika

Zdrowotne właściwości jarmużu są dobrze znane. Po pierwsze poprawa trawienia i perystaltyki jelit. Wszystko za sprawą ogromnej ilości błonnika, chroniącego przed wzdęciami, zaparciami oraz zmniejszającego nadmierny apetyt. W 100 gramach jarmużu znajduje się aż 3,6 gramów błonnika.

Właściwości jarmużu – bogactwo witaminy C

Systematyczne spożywanie jarmużu to doskonały sposób na wzmocnienie odporności i ochronę organizmu przed częstym chorowaniem. Wszystko za sprawą witaminy C, której w 100 gramów ugotowanego jarmużu jest 41 mg. To naprawdę sporo, jarmuż zawiera więcej witaminy C niż cytryna. Już niewielka porcja jarmużu pozwala zaspokoić dzienną normę zapotrzebowania na witaminę C.

właściwości jarmużu

Witamina C, poza korzystnym wpływem na odporność, wzmacnia naczynia krwionośne i chroni przed wpływem złego cholesterolu. Może również obniżać ciśnienie krwi, zwiększając produkcję czerwonych krwinek i tym samym chroniąc przed anemią, tak częstą wśród kobiet.

oraz witaminy K

Jarmuż warto włączyć w codzienne menu również ze względu na zawartość witaminy K, która ma korzystny wpływ na stan kości i krzepliwość krwi. Warto pamiętać o tej witaminie szczególnie w kontekście nadmiernych krwawień miesięcznych, które skutecznie ogranicza. Niedobór witaminy K może skutkować problemami z trudno gojącymi się ranami.

a także witaminy A wzmacniającej wzrok

Kolejna naprawdę dobra wiadomości? Jarmuż zawiera mnóstwo witaminy A, która wzmacnia oczy oraz chroni przed wieloma chorobami pogarszającymi widzenie, w tym przed dyskomfortem związanym z tak zwanym suchym okiem. Dlatego jeśli często i dużo pracujesz przed komputerem, przygotuj sobie koktajl z jarmużu i pij go na zdrowie.

Jarmuż właściwości – kopalnia antyoksydantów

Antyoksydanty to cenne składniki, które chronią przed wieloma chorobami, jak również przedwczesnym starzeniem. Wśród nich ważne miejsce zajmują karotenoidy, cenne dla funkcjonowania całego organizmu przeciwutleniacze – a wśród nich – luteina i zeaksantyna, korzystnie wpływające na stan wzroku, chroniące siatkówkę oka przed wpływem wolnych rodników i szkodliwym działaniem promieni UV.

Odkwaszanie organizmu

Właściwości jarmużu koncentrują się także na odkwaszaniu organizmu, działaniu przeciwzapalnym i regenerującym. Jarmuż, dzięki chlorofilowi, działa alkalizująco, co ma niezwykle dobroczynny wpływ na współczesną mocno zakwaszającą organizm dietę.

Jarmuż zawiera więcej wapnia niż mleko

Jarmuż jest również cennym źródłem wapnia. Świetnie wpływa na kości, wzmacniając je i chroniąc przed osteoporozą. Poza tym wapń jest niezbędny do transportu krwi do wszystkich tkanek.

I mnóstwo potasu

Warto spożywać jarmuż również ze względu na potas, który korzystnie wpływa na krążenie, udrażnia naczynia krwionośne i wspomaga pracę układu naczyniowo-sercowego.

Jarmuż chroni przed wrzodami żołądka

Jarmuż dostarcza sulforafan, który chroni przed wrzodami żołądka. Jest to możliwe za sprawą neutralizacji bakterii Helicobacter pylori.

Właściwości antynowotworowe jarmużu

Jarmuż ma mnóstwo sulforafanu, który jest ważnym przeciwutleniaczem o silnym działaniu przeciwnowotworowym. Udowodniono, że systematycznie spożywany jarmuż znacznie zmniejsza ryzyko zachorowania na wiele typów nowotworu – raka piersi, jelita grubego, płuc, pęcherza moczowego, błony śluzowej macicy. Bardzo istotne jest, by spożywać surowy jarmuż.

A Wy lubicie jarmuż? W jakiej formie go spożywacie?

Przeczytaj, dieta Gersona – organizm sam umie się wyleczyć?

10 KOMENTARZE

  1. Zachęcam do robienia zielonych koktajli . Moja propozycja: garść jarmuzu, pokrojone jabłko, sok z cytryny i 1/2 szklanki wody mineralnej. Wszystko miksujemy w blenderze. Pychotka 🙂. Smacznego.

  2. ja bym dodała chociaż pół banana, dodaje słodkości, bo jabłko, cytryna i jarmuż, to hardkor, dobre dla zaawansowanych szejkowców. ja wypije, ale początkujacy będa sie krzywić.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here