6 fatalnych skutków niewyspania. Brak snu jest niebezpieczny

216

Tempo dzisiejszego życia jest niewiarygodne. Podobnie jak zakres obowiązków, które każda z nas traktuje jako oczywistość. Norma to łączenie wielu funkcji i tak zwana wielozadaniowość. Mamy mnóstwo do zrobienia i zdecydowanie za mało czasu. Nic dziwnego, że staramy się za wszelką cenę wydłużyć dobę. Kosztem snu. Tymczasem to prosta droga do poważnych problemów zdrowotnych. Brak snu niesie za sobą groźne konsekwencje. I niestety rzadko się o tym mówi…

Ile snu potrzebuje człowiek?

Niemal połowa Polaków (bo aż 46%) twierdzi, że niedosypia, odczuwa permanentne niewyspanie, narzeka na jakość snu (badanie TNS).

Przeciętny człowiek potrzebuje osiem godzin snu na dobę. Niektórzy więcej, nieliczni mniej. Osiem godzin to zazwyczaj minimum. Niestety większość z nas śpi zdecydowanie krócej, przy każdej sposobności skracając czas odpoczynku, wykorzystując zaoszczędzone chwile na inne zadania.

Niestety nie mamy świadomości, że to bardzo niebezpieczne.

brak snu

Brak snu? Gorsza odporność

Brak snu osłabia odporność. Jeśli nie spisz wystarczająco długo, częściej chorujesz, udowodniły to wyniki badań z 2015 roku.

Naukowcy przeanalizowali, jak zachowa się organizm 164 osób, którym zaaplikuje się do nosa krople z drobnoustrojem wywołującym przeziębienie. Badacze obserwowali, jak szybko rozwiną się u nich objawy choroby.

Osoby śpiące co najmniej 7 godzin na dobę były najbardziej odporne. Ryzyko rozwinięcia się u nich choroby oszacowano na 17%. Osoby śpiące mniej niż 5 godzin na dobę były narażone na choroby aż 4,5 razy bardziej niż osoby wysypiające się.

Mniejsze zdolności intelektualne

Przeprowadzono ciekawe doświadczenie, w którym wzięło udział 48 osób dorosłych. Eksperyment trwał dwa tygodnie. Badane osoby podzielone na trzy grypy, śpiących w ciągu doby osiem godzin, sześć lub cztery godziny. Jedna osoba została pozbawiona snu na trzy doby.

By ocenić skutki niewyspania u każdej z osób, badano funkcje poznawcze, sprawdzając jak reagują one na bodźce z otoczenia. Sprawdzano również subiektywną ocenę stopnia zmęczenia i samopoczucia.

Nie jest zaskoczeniem, że najlepiej w testach wypadły osoby śpiące osiem godzin na dobę. Te przesypiające cztery godziny z dnia na dzień funkcjonowały gorzej.

Najbardziej zaskoczyły naukowców wyniki badań dotyczące osób przesypiających w ciągu doby sześć godzin. Zauważono, że dobrze funkcjonowały one do 10 dnia eksperymentu. Po tym czasie ich funkcje poznawcze były podobne do osoby nieśpiącej aż 48 godzin!

Co ciekawe śpiący po 6 godzin bagatelizowali u siebie oznaki senności, całkiem inaczej niż osoby odpoczywające tylko cztery godziny, które narzekały ba brak snu. Naukowcy zauważyli jednak, że mimo zaprzeczaniu oczywistym faktom, osoby śpiące sześć godzi były zdecydowanie mniej skoncentrowane i popełniały więcej błędów.

Wniosek? Nawet jeśli wydaje się nam, że świetnie funkcjonujemy z mniejszą ilością snu, to wyniki badań tego nie potwierdzają.

Brak snu? Większy apetyt i tycie

Niewystarczająca ilość snu ma negatywny wpływ na nasz apetyt, zwiększa ochotę na słodkie i tłuste przekąski.

Wszystko dlatego, że osoby śpiące za mało mają często problem z zaburzeniami gospodarki hormonalnej. To niestety również negatywnie przekłada się na wygląd skóry, sprzyja występowaniu niedoskonałości, w tym trądziku.

Problemy ze wzrokiem

Jeśli śpisz za mało, negatywnie wpływasz na swój wzrok. Mała ilość snu sprawia, że widzisz gorzej, bolą Cię oczy, mierzysz się z nieprzyjemnym uczuciem wysuszenia.

Mniejsze libido

Brak snu ma bezpośredni wpływ na libido i sprawność seksualną. Gdy jesteśmy niewyspani, mamy mniejszą chęć na łóżkowe igraszki, u mężczyzn może dochodzić do kłopotów z erekcją i do spadku sprawności.

Brak snu? Irytacja i rozdrażnienie

Badania naukowców i doświadczenie wielu osób dowiodło, że niewyspanie ma negatywny wpływ na nasze samopoczucie. Sprawia, że tak zwane drobnostki i mało istotne sprawy szybciej nas irytują i wyprowadzają z równowagi.

Gdy jesteśmy niewyspani, łatwiej nas wytrącić z równowagi i trudniej odzyskać pełną koncentrację.

5 KOMENTARZE

  1. Kto chce sobie dorobic dodatkowo niezla kase ? Znalazlem na jednym forum dobry sposob, wpiszcie sobie w google: Jak zarabiac na instagramie 50$/dziennie

  2. Kiedyś lekceważyłam sen. To, plus fatalna dieta rujnowały moje zdrowie. W końcu otrząsnęłam się i nawet, jeśli niektórzy śmieja się, że chodzę spać z kurami, nie interesuje mnie to. Wysypiam się i bardzo sobie to chwalę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here