Jak dbać o zdrowie po 40.? O tym powinnaś wiedzieć

0
4363

Zdrowie jest najważniejsze. Można mieć wszystko, a jeśli jego zabraknie, wszystko inne przestaje cieszyć. To dlatego życzymy sobie przede wszystkim zdrowia. Niestety tu pojawia się pewien paradoks świetnie ujęty w „Inwokacji” Adama Mickiewicza – „Ty jesteś jak zdrowie, ile Cię trzeba cenić ten tylko się dowie, kto Cię stracił”. Zdrowia wiele z nas nie szanuje, do momentu aż coś zacznie odmawiać posłuszeństwa. Tymczasem lekarze niezmiennie od lat zalecają profilaktykę. Zapobieganie jest skuteczniejsze niż leczenie. Jak dbać o zdrowie po 40?

Wiek to liczba, ale czasu nie da się oszukać

Wiek to tylko liczba. Można mieć 40 lat a wyglądać i czuć się lepiej niż dwudziestolatka. Nikt przecież nie cieszy się tak życiem jak kobieta, która zna doskonale siebie i wie, co jest w życiu naprawdę ważne. A wiedzę tę zazwyczaj nabywamy wraz z wiekiem. Potrzeba do tego czasu…I dojrzałe kobiety mają tę przewagę nad młodszymi koleżankami, że nie rozmieniają życia na drobne.

jak dbać o zdrowie po 40

Przeczytaj, dlaczego lepiej mieć 40 lat niż 20.

Z drugiej strony biologia jest nieubłagana. Wraz z wiekiem następują w naszych organizmach pewne zmiany. Z jednej strony starzeje się nam skóra, pojawiają się zmarszczki, z drugiej zachodzą zmiany, których nie widać na pierwszy rzut oka. Mając świadomość ich istnienia, można lepiej zadbać o swoje zdrowie.

„Jeśli budzisz się rano i nic cię nie boli, a jesteś po czterdziestce, to znaczy, że Umarłaś.”

Jak dbać o zdrowie po 40? Zmiany hormonalne

Po 40 gwałtownie maleje szansa na ciążę (szacuje się ją na 5%). To dlatego, że spada ilość estrogenu we krwi i kobieta wchodzi w okres premenopauzy, czyli czas poprzedzający menopauzę. Proces obniżenia czynności jajników następuje już po 30-35 roku życia, kiedy spada nie tylko ilość estrogenu, ale też progesteronu. Po 40 można obserwować nieregularne miesiączki, zaburzenia koncentracji, kłopoty ze snem, obniżone libido.

Zmiany hormonalne po 40 mają wpływ nie tylko na wygląd, ale i samopoczucie, zdrowie. Stąd tak istotne jest, by zwłaszcza w tym okresie zadbać o zdrowy styl życia, unikać palenia papierosów, ograniczyć picie alkoholu, uprawiać sport, stosować zdrową, zbilansowaną dietę.

Zmęczenie i niechęć

Zwłaszcza po 45 roku życia kobieta może obserwować u siebie objawy niesprzyjające zachowaniu optymistycznego podejścia do życia – uderzenia gorąca, kołatanie serca. Problemem może stać się powolny metabolizm, utrudniający zachowanie szczupłej sylwetki (można jeść tak samo jak dwadzieścia lat wcześniej i tyć), dodatkowo brak energii i szybka męczliwość. Zmniejsza się również o 10% pojemność płuc, czego efektem są płytsze oddechy. Poza tym zmniejsza się ilość krwi, po 40 ma się jej o 10% mniej niż 20 lat wcześniej, co niestety też ma wpływ na wydolność organizmu.

Lepszy seks, niższe libido

Choć nie ma wątpliwości, że seks po 40 często jest niesamowity, a orgazmy wyjątkowo intensywne, to nierzadko kobiety po 40. obserwują u siebie obniżenie libido, spadek wrażliwości tkanek, suchość pochwy utrudniającą penetrację. Stąd tak ważne jest, by o objawach tych powiedzieć ginekologi i skutecznie z nimi walczyć. 

Gorszy wzrok

Po 40 należy przygotować się na osłabienie widzenia: zmniejsza się elastyczność mięśni akomodacyjnych oczu, soczewka twardnieje i gorzej załamuje światło. Często właśnie w tej dekadzie zaczynamy nosić okulary.

Jak zatem dbać o zdrowie po 40?

Jak dbać o zdrowie po 40? Podstawa to holistyczne podejście, zrozumienie, że ciało i umysł są ze sobą nierozerwalnie połączone.  To, co możesz zrobić to:

  • wykonywać systematycznie badania profilaktyczne,
  • stosować zróżnicowaną dietę bazującą na lokalnych sezonowych produktach
  • znaleźć aktywność fizyczną, która sprawia przyjemność
  • ćwiczyć co najmniej 3 razy w tygodniu przez 30 minut każdorazowo
  • nauczyć się radzić sobie ze stresem
  • znaleźć czas na relaks, wysypianie się,
  • dbać o relacje towarzyskie
  • nauczyć się rozpieszczać
  • jak najczęściej przebywać na świeżym powietrzu
  • nauczyć się technik głębokiego oddychania
  • myśleć pozytywnie, unikać czarnowidztwa
  • suplementować witaminę D, koniecznie od jesieni do wiosny.

I cieszyć się życiem! 40 to piękny wiek. Przeczytaj, jaka jest kobieta po 40.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here