Depresja? Nie! To niedobór witamin

3

Na depresję cierpi w Polsce około 1,5 miliona osób. Eksperci wskazują, że dane te mogą być mocno niedoszacowane. Depresja dotyczy 3-4% wszystkich zaburzeń psychicznych. Stwierdzana jest najczęściej u osób między 20 a 40 rokiem życia. Często jednak problemem nie jest sama depresja, a niedobory żywieniowe.

Depresja a niedobór witaminy D

Statystyki pokazują, że aż 90% Polaków może cierpieć na niedobory witaminy D. Na szczęście świadomość na temat znaczenia witaminy D wzrasta, dlatego coraz więcej osób suplementuje witaminę D w okresie od jesieni do wiosny.

To pozwala w znaczący sposób zapobiec niedoborom.

Ważne jest bowiem to, że połączono niedobór witaminy D z występowaniem depresji. Przyjmowanie witaminy D może poprawić nastrój!

To jednak nie wszystko. Witamina D może zapobiec osteoporozie, niektórym nowotworom (rak jajnika), zespołowi suchego oka, zespołowi jelita drażliwego, a nawet zawałom.

Depresja a niedobór witaminy B12

Objawy depresji mogą być obserwowane także przy niedoborze witaminy B12. Wtedy pojawiają się kłopoty z koncentracją, zaburzenia pamięci i stany napięcia emocjonalnego.

Niestety niedobór witaminy B12 również jest bardzo powszechny. Witamina ta nie jest bowiem wytwarzana przez ludzki organizm. Musi być dostarczana wraz z dietą. Jej głównym źródłem jest mięso, dlatego niedobory witaminy B12 często obserwuje się u wegetarian, a także u osób mających kłopoty z wchłanianiem składników odżywczych z jelit (cierpiących na choroby układu pokarmowego, w tym celiakię). Na niedobór narażone są ponadto osoby cierpiące na stany zapalne błony śluzowej żołądka, zarażone pasożytami, a także przyjmujące niektóre leki.

depresja a witaminy

Witamina B6 a depresja

Depresji sprzyja też niedobór witaminy B6. Poza tym zbyt mała ilość witaminy B6 powoduje senność.

Gdy brakuje nam tej witaminy, możemy obserwować u siebie stany zapalne skóry, drętwienie mięśni, nadpobudliwość nerwową, wypadanie włosów.

Witaminę znajdziemy w kaszy gryczanej, mięsie, brokułach i ziemniakach.

Witamina B6 jest bardzo przydatna, spełnia wiele ważnych funkcji. Kontroluje działanie układu nerwowego, ma wpływ na ciśnienie krwi, skurcze mięśni i pracę serca.

Zanim zaczniemy u siebie podejrzewać depresją, warto sprawdzić, czy problemem nie są niedobory żywieniowe i witaminowe.

3 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here