Dieta przy endometriozie naprawdę pomaga?

3

Endometrioza to powszechny problem. Może dotyczyć nawet co dziesiątej kobiety. Bywa, że ma przebieg łagodny albo bardzo poważny. Niestety nie zawsze mija z wiekiem i wraz z zakończeniem wieku rozrodczego. Z endometriozą można się borykać nawet po menopauzie.

Czym jest endometrioza?

Endometrioza to patologiczna sytuacja, obserwowana, gdy tkanka znajdująca się zazwyczaj wewnątrz macicy wyrasta poza jej obręb, wychodząc w ten sposób „na zewnątrz”.  Rzadko dotyka obszarów poza narządami rodnymi, najczęściej nie rozprzestrzenia się dalej niż na jajowody i jajniki.

Ta jednostka chorobowa wzięła swoją nazwę od „endometrium”, czyli tkanki wyścielającej macicę.

Jak objawia się endometrioza?

Objawy endometriozy mogą towarzyszyć kobiecie przez cały miesiąc, ale zazwyczaj obserwuje się je w okresie miesiączki i tuż przed nią.

dieta przy endometriozie

Najczęściej są to:

  • ból w dole brzucha,
  • dyskomfort podczas współżycia,
  • ból przy wypróżnianiu i oddawaniu moczu,
  • obfite miesiączki,
  • krwawienie lub plamienie między miesiączkami,
  • bóle krzyża,
  • biegunka lub zaparcia,
  • wzdęcia,
  • zmęczenie.

Endometrioza to nie tylko przykre objawy, to także spore negatywne konsekwencje. Nieleczona endometrioza może prowadzić do niepłodności.

Dieta przy endometriozie

Dieta przy endometriozie stosowana jest, by zmniejszyć toczący się stan zapalny. Polega na unikaniu produktów, które mogą go wywoływać. Poza tym jej celem jest wyregulowanie poziomu hormonów, zwłaszcza obniżenie poziomu estrogenu.

Niestety nie jest znane skuteczne lekarstwo na endometriozę. Chorobę należy monitorować, niekiedy konieczne są zabiegi chirurgiczne. Lekarze polecają codzienną aktywność fizyczną oraz odpowiednią dietę.

Dieta przy endometriozie powinna być dobrze skomponowana, bogata w warzywa i zdrowe tłuszcze. Możliwie jak najmniej przetworzona.

Należy jeść:

  • produkty roślinne, owoce warzywa, rośliny strączkowe,
  • warto wprowadzić do menu produkty pełnoziarniste
  • produkty bogate w cenne kwasy tłuszczowe – łosoś, śledź, pstrąg, sardynki,
  • orzechy (zwłaszcza włoskie)
  • nasiona (zwłaszcza lnu)
  • żywność bogatą w przeciwutleniacze (warzywa, owoce, gorzka czekolada).

Unikamy z kolei:

  • należy ograniczyć tłuszcze trans, które znajdują się w smażonych, wysoko przetworzonych daniach,
  • wyeliminować biały cukier,
  • ograniczenie spożycia czerwonego mięsa – które ogólnie uważane jest za niezbyt zdrowe, powinno być obecne w naszym menu raz na miesiąc,
  • należy unikać produktów prozapalnych takich jak alkohol, kofeina i tłuszcze nasycone.

Niektóre badania wskazują, że poprawę samopoczucia kobiet cierpiących na endometriozę może przynieść wyeliminowanie z diety glutenu.

Dieta przy endometriozie często wymaga indywidualnego doboru spożywanych produktów. Warto obserwować swoje ciało, prowadzić kalendarz, w którym będziemy zaznaczać, co jemy i jak się po tym czujemy. W ten sposób jesteśmy w stanie przygotować możliwie dobrze zbilansowane posiłki, które najbardziej nam służą.

3 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here