Dieta wątrobowa nie tylko dla nadużywających alkohol

88

Wątroba to narząd, który często odmawia posłuszeństwa. W jego kontekście problemem może być zarówno alkoholowe jak i niealkoholowe stłuszczenie wątroby, które dotyka aż 1/3 Europejczyków. Konsekwencją stłuszczenia wątroby jest niewydolność wątroby. Recepta? Dieta wątrobowa.

Komu polecana jest dieta wątrobowa?

Dieta wątrobowa najczęściej wskazana jest:

  • osobom otyłym,
  • osobom prowadzącym siedzący tryb życia,
  • osobom spożywającym dużo wysokoprzetworzonej żywności.

Dieta wątrobowa – najważniejsze zasady

Dieta wątrobowa powinna być:

  • lekkostrawna,
  • bazująca na jak najmniej przetworzonych produktach,
  • dieta powinna bazować na świeżych, lokalnych produktach,
  • z niewielką ilością tłuszczu,
  • składająca się z 5 posiłków, jedzonych o tej samej porze,
  • pierwszy posiłek powinien być spożywany najpóźniej godzinę po pobudce,
  • należy unikać konserw, produktów wędzonych, wędlin.
  • gotować w wodzie lub na parze,
  • unikać smażenia,
  • unikać słodyczy,
  • przygotowywać posiłki na świeżo, unikać odgrzewania.

Jak powinna wyglądać dieta wątrobowa?

Na stłuszczoną wątrobę poleca się picie kawy. Badania wykazały, że osoby pijące większe ilości kawy mają mniej stłuszczoną wątrobę od tych, którzy kawy nie piją. Niektóre wyniki badań sugerują, że kawa może obniżać enzymy wątrobowe. Równie korzystnie wpływa tofu, a właściwie białko sojowe, które ma niską zawartość tłuszczu, a wysoką białka.

dieta wątrobowa

Wskazane są zielone warzywa, które blokują przed magazynowaniem tłuszczu w obrębie wątroby. Wykazano, że jedzenie szpinaku, brokułów, jarmużu, sałaty może wspomóc proces redukcji wagi i korzystnie wpływa na stan wątroby.

Stan wątroby mogą poprawić ryby, a szczególnie takie gatunki jak łosoś, sardynki, tuńczyk, pstrąg, które dzięki zawartości dobrych kwasów tłuszczowych omega 3 są w stanie zahamować stan zapalny rozwijający się w wątrobie. Warto sięgnąć także po orzechy, które również są cennym źródłem kwasów omega 3. Źródłem dobrych tłuszczy jest ponadto awokado, które ma posiadać składniki dodatkowo chroniące wątrobę. Z kolei wysoka zawartość błonnika sprzyja utrzymaniu wagi.

W procesie redukcji nadmiernych kilogramów, co ma kluczowe znaczenie pod kątem utrzymania wątroby w dobrym stanie, znaczenie ma również spożywanie węglowodanów z pełnych ziaren, które dostarczają energii i pozwalają na powolne jej wydzielanie.

Dieta wątrobowa powinna zawierać również nasiona słonecznika, które są cennym źródłem przeciwutleniaczy i witaminy E, chroniących wątrobę przed dalszymi uszkodzeniami.

Kolejne ważne składniki to oliwa z oliwek, która pomaga kontrolować wagę ciała, a także obniża poziom enzymów wątrobowych oraz czosnek pomagający zmniejszyć wagę ciała i działający przeciwzapalnie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here