Dlaczego powinnaś przyjmować witaminę D?

3

Istnieje mnóstwo prostych rozwiązań, z których niechętnie korzystamy. Nie wiedzieć, dlaczego. Z braku wiedzy, lenistwa, głupoty? Przykładem jest witamina D, którą nasz organizm wytwarza podczas ekspozycji skóry na promienie słoneczne. I z tego powodu przez większą część roku dochodzi do jej niedoborów. Dlatego tak ważna jest suplementacja od jesieni do wiosny, by nie chorować, także…na COVID-19. Najnowsze wyniki badań wskazują, że aż 80% chorych miało niedobory witaminy D!

dlaczego powinnaś przyjmować

 

Witamina D a odporność

Większość czasu spędzamy w zamkniętych pomieszczeniach. Używamy kremów z filtrami UV, które blokują możliwość produkcji witaminy D. Problemem jest też nasz klimat, w którym warunki do wytworzenia odpowiedniej ilości witaminy D są od maja do września.

Według badań nawet 90% polaków może mieć niedobory witaminy D.

Co prawda witamina D występuje w produktach spożywczych (rybach, mleku, żółtku jaj, serze, niektórych grzybach), to jest jej tak mało, że trudno za jej pośrednictwem zaspokoić zapotrzebowanie. Dlatego tak ważna jest ekspozycja skóry na działanie promieni UV.

Dobra wiadomość dla tych, którzy nie lubią się opalać, że wystarczy odsłonić niewielki obszar ciała – 18% na 15 minut między 10 a 15 i to wystarczy, by zapewnić sobie odpowiednią syntezę witaminy D. Oczywiście zakładając, że jest słoneczna pogoda.

Dlaczego suplementacja jest tak ważna?

  • 90% Polaków ma niedobory witaminy D,
  • niedobory witaminy D obniżają odporność, sprzyjają łapaniu infekcji, sprawiają, że mamy mniej energii, jesteśmy bardziej podatne na depresję, sprzyjają osteoporozie,
  • co istotne naukowcy z Endocrine Society Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism znaleźli związek między niskim poziomem witaminy D a zachorowaniem na Covid-19. Okazuje się, że aż 80% chorych miała za niski poziom witaminy D.

Dla osób dorosłych zaleca się od 800 do 2000 IU/dobę. Warto jednak wykonać proste badanie krwi. Często się bowiem okazuje, że potrzebna jest znacznie wyższa suplementacja, ponieważ mimo przyjmowania witaminy D, jest jej nadal za mało i niezbędne jest przyjmowanie większej dawki.

Większą dawkę powinny przyjmować też osoby otyłe, którym zwyczajnie podstawowa wartość nie wystarcza.

A Ty, pamiętasz o witaminie D?

3 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here