Jak być pewnym siebie? 7 kroków do pewności siebie

1186

Pewność siebie wiele ułatwia w życiu. Pozwala na rozwój zawodowy, uzyskanie awansów, lepsze zarobki, ułatwia nawiązywanie kontaktów biznesowych i prywatnych, sprawia, że żyje nam się łatwiej. Niestety wiele kobiet ma problem z poczuciem własnej wartości, czujemy się gorsze i mniej ważne. Jak to zmienić? Jak być pewnym siebie?

Jak być pewnym siebie? Spójrz w lustro

Spójrz w lustro. Prosto w twarz, przyjrzyj się sobie z każdej strony. Kogo widzisz? Superkobietę, która osiągnęła w życiu już bardzo wiele? A może szarą myszkę, która chciałaby się schować pod miotłą?

Bez trudu umiesz wymienić swoje słabe strony? A co z tymi mocnymi? Masz świadomość ich istnienia, a może swoją postawą przekonujesz świat, ze wszystko z Tobą nie tak?

Nasza pewność siebie to stan umysłu. To, jak widzimy siebie ma ogromny wpływ na to, jak postrzegają nas inni. Nie da się tego procesu oszukać. Niby wszyscy to wiemy, a mało kto potrafi tę wiedzę wykorzystać.

To dlatego bardzo atrakcyjna i inteligentna kobieta może być niezauważana, a druga “mniej idealna”, ale przebojowa skupiać na sobie wszystkie spojrzenia.

Dobra wiadomość jest taka, że to od Ciebie wszystko się zaczyna. To Ty masz wpływ na pewność siebie. Jeśli uwierzysz w siebie, inni również to zrobią.

jak być pewnym siebie

Jak być pewnym siebie? Popracuj nad sylwetką. Mowa niewerbalna

Możemy mówić pięknie, być wprawnymi rozmówcami, ładnie się ubierać, jednak jeśli nasza mowa niewerbalna, czyli postawa i gesty zdradzają nasz brak pewności siebie, nasz rozmówca uwierzy temu, co widzi, a nie temu, co słyszy.

Co zatem zrobić? Jak być pewnym siebie?

  • zwróć uwagę na sylwetkę – wstań, wyprostuj się, miej uniesioną głowę, oprzyj ręce na biodrach – ta postawa wonder women, która zwiększa poziom testosteronu, który odpowiada za pewność siebie i obniża poziom kortyzolu – hormonu stresu. To niesamowite, ale zmiana postawy ciała wysyła do mózgu sygnał, że czujesz się dobrze i tak właśnie zaczynasz się czuć.
  • patrz rozmówcy w oczy. Rób to z zainteresowaniem, nie spuszczaj wzroku, nie oglądaj sufitu, ścian czy podłóg.
  • uścisk dłoni powinien być mocny, ale nie przesadnie silny, ręka powinna być sucha i nie może być za miękka,
  • nigdy nie opieraj się o ścianę, bo w ten sposób odbierasz pewność siebie,
  • miej plecy proste, ramiona ściągnij do tyłu – niektórzy zalecają nawet naklejenie plastra łączącego łopatki, który wymusi zachowanie prostej pozycji,
  • pokaż swoje zainteresowanie rozmówcą – dopytuj, zadawaj pytania, słuchaj z uwagą. Osoby ciekawe innych postrzegane są jako pewne siebie.

Jak być pewnym siebie? Rozwijaj się

Świat gna w niesamowitym tempie. Trudno za nim nadążyć. Gdy się nawet nie próbuje, pozostaje się w tyle. Konsekwencją tego jest porównywanie się do innych (zgubne już w założeniu) i uświadomienie sobie, że wypadamy blado. Zawsze przecież znajdzie się ktoś lepszy lub gorszy. Dlatego nie porównuj!

Dlatego tak istotne jest, by dbać o swój rozwój osobisty na obszarach, które są dla nas ważne. Niezależnie, co robisz, możesz budować swoje poczucie wartości i pewności siebie, stając się perfekcjonistką w wybranym zakresie.

Jak być pewnym siebie? Godzina dla siebie

Jak być pewnym siebie? Należałoby zacząć od zmiany traktowania samej siebie. Innymi słowy poświęceniu sobie tego, co masz najcenniejsze – uwagi i czasu. Pierwszy krok to wzmocnienie swojego umysłu, poprzez codzienny rozwój, wyciszenie, zebranie myśli i zastanowienie się, czy to, jak żyje mi odpowiada, czy jestem szczęśliwa, czy kocham siebie, a może powinnam coś zmienić, bo się nie doceniam wystarczająco mocno.

Potrzeba czasu, by przyjrzeć się sobie i samoświadomości, by zrozumieć pewne mechanizmy, które toczą się w naszych umysłach. Nie masz czasu dla siebie? Koniecznie wygospodaruj na początek chociaż pół godziny, by docelowo była to godzina dziennie. Może pomocna będzie nauka z lepszego zarządzania czasem?

Praktyka uważności

Pewność siebie ma bezpośredni związek z umiejętnościami dostrzegania tego, co się dzieje wokół nas, z praktyką przeżywania mijającej chwili, jej pięknych i trudnych momentów.

Wiedza ta przydaje się, by mieć kontakt z własnymi emocjami, pozwolić im wybrzmieć i odejść. W ten sposób można rozpoznać trudne myśli i poradzić sobie z nimi. Dzięki temu frustrujące komunikaty pochodzące z naszych wnętrz, które nawracają i nękają nas na każdym kroku, stają się mniej szkodliwe. Można je odrzucić jako nieprawdziwe, co ma bezpośredni wpływ na poczucie pewności siebie.

Nie myl pamięci z faktami

Praktyka uważności ma ogromne znaczenie również z innego powodu. Często budując swoje poczucie wartości zamiast koncentrować się na bieżących osiągnięciach, sięgamy pamięcią wstecz. I kiedy mamy poczucie, że do niczego się nie nadajemy, szukamy wydarzeń, które to potwierdzają.

Tymczasem warto sobie uświadomić, że nasza pamięć lubi płatać figle. Często przechowuje pewne sytuacje w sposób, jaki nam odpowiada, jaki jest potwierdzeniem naszych przekonań czy uprzedzeń. Stąd też kilka osób obserwujących to samo wydarzenie, może inaczej je zapamiętać.

Jeśli zrozumiesz, że Twój mózg zmusza Cię do przechowywania wspomnień potwierdzających Twój brak pewności siebie, łatwiej będzie Ci spojrzeć na siebie nowym, trzeźwym okiem. Czasami pomocne jest porozmawianie z innymi osobami, które pokażą Ci inną perspektywę na dane wydarzenia.

Być może Twoim problemem jest syndrom oszusta?

Brak pewności siebie, niskie poczucie własnej wartości często ma związek z występowaniem syndromu oszusta. To sytuacja, kiedy mimo osiągnięcia określonych sukcesów, docenienia przez szefa czy współpracowników, czujesz się niewystarczająco dobra. Uważasz, że Twoje osiągnięcia nie są wynikiem Twoich mocnych stron i ciężkiej pracy, ale mają związek z dobrą prezencją, szczęściem, czy po prostu uśmiechem losu. Innymi słowy, nie wierzysz w siebie, żyjesz w przekonaniu, że sukcesy powstały ze względu na sprzyjające czynniki zewnętrzne, a porażki potwierdzają Twoje niskie kompetencje.

Zmierzenie się z syndromem oszusta, pozwala podnieść poczucie własnej wartości.

Jak to zrobić? Po raz kolejny – przyjrzeć się sobie, praktykować uważność, by w pełni przeżywać swoje sukcesy, a także zamiast skupiać się na wynikach – koncentrować się na nauce i doskonaleniu własnych umiejętności. Przesunięcie akcentów często jest bardzo pomocne.

6 KOMENTARZE

  1. To nie tylko trzeba siebie pokochać, bo samo to nic nie da. Trzeba dołożyć starań, o których piszesz, bo inaczej się nie uda, czyli popracować nad sobą i nad swoimi słabościami. Pozdrawiam 🙂

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here