Jak dbać o kręgosłup po 40?

1

Kręgosłup to oś naszego ciała. Rusztowanie, które pozwala nam zachować prostą sylwetę. Niestety nie ma łatwego życia. Przez lata nie dbamy w szczególny sposób o kręgosłup, a jego ważną rolę uzmysławiamy sobie dopiero, gdy zaczyna boleć. A po 40 zdarza się to już często – ból odcinka krzyżowego, lędźwiowego, szyjnego, od delikatnego po wyjątkowo silny.

Ból, który mówi o tym, że żyjesz

To nie tak, że każda kobieta po 40 narzeka na ból pleców, bo nie każda. Są szczęściary, które nie mają z tym problemu. Jeśli jednak należysz do większości, to raczej wiesz, o czym piszę.

Siedzący tryb życia, brak aktywności fizycznej, nadwaga, nieodpowiednio dopasowana wysokość biurka, niewygodne krzesła, złe nawyki – wszystko to sprawia, że ból może być dotkliwy. Tym bardziej, jeśli cierpisz z powodu wady kręgosłupa, która rozwinęła się w dzieciństwie czy w wieku nastoletnim.

Szacuje się, że około 85% osób odczuwa ból pleców lub szyi. Szacuje się, że dyskomfort pojawia się zwłaszcza u osób między 40 a 60 rokiem życia, a gdy już raz o sobie da znać, to już trwa. Nie wszyscy mają tyle szczęścia. Nie brakuje osób, które odczuwają skutki starzenia się kręgosłupa już po 30.

jak dbać o kręgosłup po 40

Dlaczego bolą nas plecy?

Zazwyczaj ból pleców po 40 jest…naturalny. Wynika, czy nam się to podoba czy nie, z naturalnego starzenia się organizmu. Tylko w nielicznych przypadkach może wskazywać na poważną przyczynę taką, jak guz czy infekcja.

Dlatego jeśli ból pleców jest silny, towarzyszą mu inne objawy (gorączka, utrata wagi, osłabienie, drętwienie, mrowienie) lub uniemożliwia normalne funkcjonowanie (wykonywanie czynności, które wcześniej nie sprawiały trudności) – koniecznie udaj się do lekarza.

Lekarz może zapisać mocniejsze leki, fizjoterapię, zastrzyki, a nawet przekonywać Cię do operacji.

Ból pleców po 40 w skrajnych przypadkach może  być spowodowany:

  • przepukliną dysku – pęknięciem dysku i wyciekiem zawartości. Ryzyko tego problemu z wiekiem rośnie, bo dyski stają się mniej plastyczne,
  • artretyzm – czyli choroba zwyrodnieniowa stawów,
  • zwężeniem kręgosłupa – wywierającym nacisk na rdzeń kręgowy, czego skutkiem jest drętwienie, skurcze i ból,
  • stanem zapalnym – chrząstka stawowa z czasem zanika, staje się węższa, zwiększa się nacisk, podnosi się ciśnienie, co powoduje ból.

Jak zmniejszyć ból pleców?

Jeśli bolą nas plecy, to główne zalecenie, które najpewniej otrzymamy od lekarza to:

  • zrzucić wagę. Każdy kilogram, który stracimy to zmniejszone obciążenie na kręgosłup. 1 kilogram dodatkowej wagi to 8 kilogramów obciążenia dla kręgosłupa.
  • zwiększ aktywność fizyczną – spaceruj, rozciągaj się, gimnastykuj, wzmacniaj mięśnie pleców podczas pływania,
  • staraj się ruszać w pracy, wstawaj od komputera, odpoczywaj, wykonuj proste ćwiczenia,
  • jeśli masz problemy z kręgosłupem, rozważ stosowanie pasa odciążającego plecy,
  • dbaj o to, by prawidłowo nosić plecak, schylać się, itd.
  • nie ćwicz, jeśli czujesz ból pleców. Unikaj ćwiczeń, które powodują obciążenie pleców,
  • gdy bolą plecy, użyj lodu, nakładaj go na miejsca, w których czujesz dyskomfort, to pozwoli zmniejszyć stany zapalne i skurcze mięśni,
  • możesz też rozważyć użycie termoforu (lub poduszki elektrycznej), które pozwolą rozluźnić mięśnie i usprawni krążenie,
  • zwróć uwagę, czy spisz na odpowiednim materacu.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here