O lęku, który miał odejść, a został po 40

1

Lęk jest potrzebny. Ma nas informować o niebezpieczeństwie. Wskazywać, kiedy przekroczona została nasza granica. Nawoływać do sprzeciwu albo wycofania. Jednak, gdy przekracza pewne granice, staje się niebezpieczny. Zarówno zbyt duży, jak i zbyt mały szkodzi. Najczęściej wahadło odchyla się w stronę maksymalnej. I wtedy właśnie zaczyna się poważny problem.

Lęk to normalna reakcja na stres. Natomiast zaburzenia lękowe to problem przekraczający pewną granicę, utrudniającą normalne funkcjonowanie.

Zaburzenia lękowe są bardzo popularne

Zaburzenia lękowe są najpowszechniejszymi zaburzeniami psychicznymi. Na pewnym etapie życia dotyczą aż 30% osób. Częściej występują one u kobiet niż u mężczyzn.

Przyczyny zaburzeń lękowych są złożone – genetyczne, środowiskowe, psychologiczne. Zaburzenia lękowe stwierdza specjalista. Pewne sygnały są alarmujące i mogą na nie wskazywać.

zaburzenia lękowe

Kiedy lęk jest za duży? Oto objawy

  • Twoje ciało jest zaniepokojone i informuje o tym na wiele sposobów – przyspieszonym pulsem, szybszym biciem serca, spoconymi dłońmi, drżeniem rąk i suchością w ustach, napięciem mięśni,
  • osoby z zaburzeniami lękowymi tkwią niemal ciągle w pobudzeniu,
  • czujesz ciągły niepokój,
  • łatwe męczenie się, bezsenność, trudności z zasypianiem i budzenie się w nocy,
  • bolesność mięśni,
  • trudności z koncentracją, problemy z pamięcią roboczą, krótkotrwałą,
  • drażliwość wynikająca z nadmiernym pobudzeniem i zamartwianiem się,
  • nawracające ataki paniki (duszność, nudności, ucisk w klatce piersiowej i obezwładniający strach przed śmiercią),
  • unikanie kontaktów społecznych z obaw i lęków (fobia społeczna).

Jak radzić sobie z lękiem po 40?

Wiele osób luzuje po 40. Łapie dystans. Umie spojrzeć na sytuację z boku i odpuścić. Niestety nie wszystkim to się udaje, co w konsekwencji mocno blokuje i zabiera radość życia. Jak sobie radzić z lękiem, który miał odejść, a nie chce dać za wygraną? Jak go skutecznie kontrolować? Okazuje się, że nasze podejście powinno być wszechstronne.

  • stosuj dietę bogatą w warzywa, owoce, dobrej jakości białko, orzechy, produkty pełnoziarniste,
  • pamiętaj o probiotykach, włączeniu w menu takich produktów jak kiszona kapusta, ogórki kiszone. Dobra mikroflora jelit ma korzystny wpływ na odporność,
  • ograniczanie alkoholu, a najlepiej całkowite go wyeliminowanie,
  • unikanie nadmiaru kofeiny, składnika, który może pogłębiać lęk,
  • rzucenie palenia – palenie papierosów zwiększa ryzyko wystąpienia zaburzeń lękowych.

Pomocne mogą być częstsze ćwiczenia (choć wyniki badań nie są tutaj jednoznaczne), medytacje. Dobre efekty może przynosić joga. Z zaburzeniami lęku należy walczyć, także lekami, pierwszy krok to udanie się do specjalisty. Tak trzeba.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here