Oddychaj głęboko. To może zmienić dosłownie wszystko!

115

Brzmi niedorzecznie, jednak to prawda – większość z nas oddycha w nieprawidłowy sposób. Jakim cudem – zapytasz, skoro oddychanie to czynność, która umożliwia nam życie, a bez oddechu można przeżyć maksymalnie 3 minuty? Niestety to prawda. Mamy problem z czymś tak podstawowym, jak prawidłowe wprowadzanie tlenu do płuc. Jak to zmienić? I co dzięki temu można w swoim życiu poprawić?

Każdy oddycha, ale nieliczni oddychają prawidłowo

Oddychanie jest nam potrzebne, by być. To oczywiste. Z powodu szybkiego tempa życia i wszechobecnego stresu niestety nie oddychamy prawidłowo. A to ma negatywny wpływ na:

  • emocje,
  • stan umysłu,
  • a nawet zdrowie.

Prawidłowy oddech pozwala:

  • zrelaksować się, wyciszyć,
  • opóźnić procesy starzenia,
  • poprawić koncentrację i zdolności intelektualne,
  • dobrze dotlenić komórki, co ma wpływ na ogólny stan zdrowia, nawet 10 razy bardziej niż przy płytkim oddechu,
  • usunąć nadmiar toksyn – ponad 70% toksyn usuwamy podczas oddychania.

Tylko małe dzieci, do około 4 roku życia oddychają prawidłowo. Z czasem tracimy tę naturalną zdolność. Zaczynamy oddychać płytko, delikatnie. Szczególny problem mamy z tym, my kobiety. Większość z nas nie potrafi oddychać przeponą.

oddychaj głęboko

Niestety ma to negatywny wpływ na nasze samopoczucie.

Płytki oddech sprawia, że dostarczamy za mało tlenu, szybciej się męczymy, jesteśmy rozdrażnione i senne. Obniża się nasza odporność, częściej chorujemy, gorzej wyglądamy, ze względu na zmniejszone możliwości organizmu do regeneracji ciała, jesteśmy mniej sprawne intelektualnie, częściej popełniamy błędy, gorzej funkcjonuje nasz układ krążenia i trawienia.

Powiedz mi, jak oddychasz, a powiem Ci, jaka jesteś

Możemy w pewnym sensie zapanować nad mimiką, kontrolować ruchy ciała, wpływać na sposób wypowiadania się, jednak oddechu nie oszukamy. To, w jaki sposób oddychamy bezbłędnie zdradza prawdę o nas samych. Rytm oddechu zmienia się bowiem pod wpływem myśli i emocji.

  • krótki, płytki, szybki – oznacza życie w stresie, napięciu, niską samoocenę,
  • długi, wolny i spokojny – wskazuje, że umiesz zapanować nad emocjami, jesteś pewna siebie.

Jak prawidłowo oddychać?

Efektywne oddychanie nie opiera się na pracy płuc, ale przepony, czyli dużym płacie mięśniowym, który oddziela klatkę piersiową od jamy brzusznej. Jeśli prawidłowo oddychamy, przepona przesuwa się i w ten sposób oddaje miejsce płucom. Ten prosty mechanizm pozwala na całościowe wypełnienie ich tlenem. Natomiast przy wydechu przepona ułatwia uwolnienie dwutlenku węgla z płuc.

Jak sprawdzić, czy prawidłowo oddychasz? Połóż jedną rękę na klatce piersiową, a drugą poniżej mostka na brzuchu. Zacznij oddychać. Jeśli porusza się tylko górna ręka, nie angażujesz przepony. Jeśli obie ręce, oddychasz prawidłowo.

Jak poprawić jakość oddychania? Najprościej – decydując się na uprawianie sportu, podczas których się zmęczysz. W ten sposób zmuszasz organizm do bardziej intensywnej pracy, Twój organizm potrzebuje więcej tlenu, głębiej oddychasz.

Inny sposób? Bardzo przyjemny! Często się śmiej, co pozwoli Ci zwiększyć pojemność płuc!

Po co Ci wiedza, jak oddychać?

Ponieważ, kto panuje nad swoim oddechem potrafi panować nad sobą.

Przesada.

Ależ nie.

Zapanowanie nad oddechem pozwala wyciszyć emocję i uspokoić umysł. Umiejętność prawidłowego oddychania jest szczególnie istotna w stresujących momentach, kiedy pozwala odnaleźć wewnętrzną siłę do pokonania trudności. Daje przewagę nad innymi w trakcie zawodów czy rozgrywek. Panowanie nad sobą w trudnych momentach jest po prostu nieocenione. Poza tym prawidłowe oddychanie obniża zbyt wysokie ciśnienie krwi, poprawia myślenie, korzystnie wpływa na koncentrację, usprawnia usuwanie toksyn, wzmacnia odporność.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here