Sposoby na zdrowy sen – czyli jak się w końcu wyspać?

306

Zdrowy sen jest niezbędnym elementem codziennej regeneracji. Jeśli śpimy za krótko lub jakość naszego snu jest nieodpowiednia, zaczynają się problemy. Jak im zapobiegać i co zrobić, by spać lepiej? Oto sposoby na zdrowy sen.

Sposoby na zdrowy sen potrzebne kobietom

Są takie momenty, kiedy chciałabym być mężczyzną. Na przykład wtedy, kiedy przewracam się z boku na bok w nadziei, że w końcu przyjdzie upragniony sen, a mężczyzna mojego życia chrapie automatycznie po przyłożeniu głowy do poduszki. Ja odliczam barany, głęboko oddycham, staram się wyprosić niepokojące myśli z głowy i nic. A on po prostu śpi jak dziecko.

Okazuje się, że nie jestem wyjątkiem, bo jak pokazują statystyki problemy ze snem mają głównie kobiety. I co gorsze, naukowcy utrzymują, że skłonność do bezsenności może być dziedziczona z pokolenia na pokolenie.

sposoby na zdrowy sen

Śpimy za krótko

Sen jest niezbędny do zdrowego funkcjonowania (przeczytaj 6 fatalnych skutków niewyspania). Tymczasem eksperci alarmują, że nasza jakość snu jest coraz gorsza. Tak bardzo niepokojąca, że powstał nawet termin „śmieciowego snu”. To taka sytuacja, kiedy teoretycznie kładziemy się o odpowiedniej godzinie, mamy warunki do tego, by spać, czasami nawet dość szybko zasypiamy, ale rano budzimy się zmęczone, mamy problem ze wstaniem z łóżka…

Nie tylko niewystarczająco dobrze śpimy i budzimy się zmęczone i rozkojarzone, ale potrzebę snu odsuwamy daleko na osobistej liście priorytetów. Poświęcamy na wypoczynek za mało czasu.

I to właśnie my kobiety mamy z tym największy problem, bo zwyczajnie się ze wszystkim nie wyrabiamy. Mamy zbyt dużo obowiązków i za mało czasu na odpoczynek.

A sen, według specjalistów, stanowi bardzo ważną informację zwrotną o stanie zdrowia zarówno psychicznego jak i fizycznego.

Kobiecy sen a zmiany hormonalne

Co nas różni od mężczyzn, jeśli chodzi o łatwość zasypania? Na pewno to, że na jakość kobiecego snu mają wpływ hormony, a właściwie faza cyklu miesiączkowego.

W pierwszych dniach cyklu po miesiączce, gdy do głosu dochodzą estrogeny potrzebujemy mniej snu, mamy więcej energii, śpimy płytko, częściej możemy się w nocy budzić. Natomiast w drugiej fazie cyklu – progesteronowej mamy większą potrzebę snu, śpimy głębiej i dłużej. Jesteśmy bardziej zmęczone i wyciszone.

Najtrudniej o regenerujący sen w okresie największych wahań hormonalnych – w trakcie owulacji i miesiączki.

Właśnie wtedy ryzyko bezsennej nocy jest największe. I dokładnie w tym okresie szczególnie pomocne są sposoby na zdrowy sen, po to by byle błahostka nie wyprowadziła nas z równowagi.

Sposoby na zdrowy sen

  • kontroluj ilość kofeiny – w kawie, herbacie, czekoladzie, napojach energetycznych, napojach typu cola – zbyt duża ilość kofeiny skutecznie utrudnia zasypianie
  • nie oglądaj telewizji, nie korzystaj z komputera, ani nawet komórki przez co najmniej godzinę przed snem.
  • łóżko niech Ci służy do spania i kochania. Niczego innego!
  • przed spaniem dobrze wywietrz sypialnię
  • zadbaj o półmrok, tak, by nawet najmniejsze światło nie docierało do pomieszczenia.
  • w trakcie dnia spróbuj się zmęczyć. Spędź czas na świeżym powietrzu
  • usuń zegarek z zasięgu wzroku z sypialni, podobnie lustro, w którym mogłabyś zobaczyć ruch, gdy będziesz w nocy przewracać się na drugi bok,
  • nie sięgaj po tabletki na sen. Te w dłuższej perspektywie czasowej mogą utrudnić zasypianie.

3 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here