8 zdrowych i tanich nawyków, dzięki którym poczujesz się lepiej

849

Jak poprawić wygląd i samopoczucie? Mało skuteczne są wojny podjazdowe, krótkie zrywy i sięganie po modne rozwiązania, a następnie szybkie ich porzucanie, gdy się znudzą. Kluczem do sukcesu są zdrowe nawyki, najlepiej proste i przyjemne w stosowaniu, które szybko wejdą w krew. Również tanie, żeby nie nadwyrężały domowego budżetu.

Chcesz przepis? Oto one.

zdrowe nawyki

Zdrowe nawyki na dzień dobry? Zacznij dzień od wody z cytryną

Chcesz zdrowo zacząć dzień? Zacznij od szklanki wody z cytryną, która pomaga oczyścić organizm z toksyn i poprawia trawienie. Wykazano, że przyspiesza metabolizm (zwiększa produkcję soków trawiennych), dzięki temu ułatwia odchudzanie, a dodatkowo dodaje energii dużo bardziej niż kawa.

Jak pić wodę z cytryną?

Przepis jest prosty – woda powinna być przegotowana, a cytryna świeżo wyciśnięta. To wszystko. Wystarczy połowa soku z cytryny na szklankę wody, by zyskać długą listę korzyści. Możesz zapomnieć o chęci na kawę i uzyskać dodatkowe zalety:

  • wzmocnić odporność, za sprawą wysokiej zawartości witaminy C w cytrynie,
  • korzystnie wpłynąć na pracę serca i mózgu – dzięki zawartości potasu,
  • pozytywnie wpływa na wygląd – dzięki wysokiej zawartości antyoksydantów,
  • wspomaga odchudzanie – za sprawą błonnika pektynowego zmniejszającego głód.

Zamiast czekolady zjedz jabłko

Kusi Cię słodki batonik a może czekolada? Niewielki głód sprawia, że masz ochotę na coś słodkiego? A może jesz z nudów czy ze stresu?

Sięgnij po słodkie jabłko. Dlaczego? Ponieważ popularny baton może mieć nawet 487 kalorii a przeciętne jabłko tylko 52 kalorie. Pytanie, czy najesz się jednym batonikiem, a może będziesz miała ochotę na coś jeszcze? Bo gdy zjesz dwa jabłka, to nie dość, że dostarczysz wielu witamin to również mnóstwo błonnika, który zaspokoi głód i wspomoże odchudzanie.

Prosty wybór?

Regularnie jedz

Wiele osób planujących odchudzanie decyduje się drastycznie ograniczyć ilość posiłków. Frustrują się, gdy zauważają, że nie chudną, mimo że jedzą mniej. Tymczasem to bardzo logiczne.

Organizm czerpie energię z produktów spożywczych dostarczanych na bieżąco. Gdy natomiast zaczynamy ciąć dostęp do kalorii nasz organizm dbając o swój dobrobyt nastawia się na magazynowanie tłuszczu. Otrzymuje sygnał “idzie kryzys, trzeba się przygotować na ciężkie czasy”, dlatego zamiast uwalniać energię z tłuszczu (czego oczekujemy), magazynuje kalorie, w ten sposób zamiast chudnąć, jeszcze bardziej tyjemy. Trudno się nie zdenerwować, gdy się je, a przybiera się na wadze?

Należy jeść co 3 godziny, dbając o stały dopływ energii. W trakcie dnia zaleca się spożywanie 5 posiłków.

Ogranicz ilość soli

Każdego dnia spożywamy zbyt dużą ilość soli. Codzienna dawka znacznie przewyższa zalecaną dawkę (według WHO nawet trzykrotnie! Badanie nie uwzględniło żywności spożywanej w restauracjach)

Problemem jest nie tylko solenie potraw, ale przede wszystkim ukryte źródła soli (płatki śniadaniowe, mrożone dania gotowe, chleb, sosy, dressingi). Stąd tak ważne jest, by unikać wysoko przetworzonych dań. Dlaczego to takie ważne? Powodów jest mnóstwo, najważniejsze to ryzyko rozwoju nadciśnienia czy wystąpienia udaru mózgu.

Jak zastąpić sól podczas codziennego gotowania? Warto sięgnąć po zioła:

  • lubczyk,
  • bazylię,
  • rozmaryn,
  • estragon,
  • kminek,
  • cynamon,
  • gałka muszkatołowa.

Pij siemię lniane

Siemię lniane jest cennym źródłem wielu składników, których na co dzień brakuje nam w diecie – kwasów omega 3, błonnika, witaminy E i wielu minerałów. Jest świetny na zaparcia, reguluje trawienie i wspomaga odchudzanie! Dzięki temu, że zawiera lignany wyściela ściany żołądka i zmniejsza łaknienie. Poprawia wygląd i samopoczucie. Czego chcieć więcej?

Siemię lniane jest tanie, za opakowanie około 500 gramów zapłacimy 5 złotych. Starczy nam na długo. Najlepiej kupić całe ziarna i na bieżąco je mielić, posypując codziennie spożywane dania. Siemię lniane nie ma smaku, dlatego nie zmieni walorów przygotowanego dania.

Dobrym pomysłem jest również picie siemienia lnianego. Jak pić siemię lniane? Łyżkę siemienia lnianego zalewamy gorącą (ale nie wrzącą wodą) i po około 15 minutach pijemy.

Nie tylko woda, ale i herbaty ziołowe

Mimo że trąbi się o tym na każdym kroku, większość z nas ma z tym problem. Za mało pijemy, czego konsekwencją jest zmęczenie i nadmierny głód. Często nasz organizm myli odwodnienie z głodem.

Dlatego tak ważne jest, by wystarczająco dużo pić. Oprócz zaprzyjaźnienia się z butelką wody, warto sięgnąć po napary ziołowe, które mają świetną moc, sięgając po wzmacniającą układ odporności i oczyszczającą z toksyn herbatę z czystka, pijąc poprawiającą wygląd herbatę z pokrzywy czy też wyciszającą melisę.

Nie spiesz się podczas jedzenia

Jedzenie w biegu? Zapomnij o tym. Daj sobie czas na spokojne przeżucie. To bardzo ważne, bo może znacznie ograniczyć apetyt i wspomóc staranie o szczupłą sylwetkę.

Zdrowy nawyk powolnego przeżuwania ma bezpośredni wpływ na jakość trawienia. Rozkład zawartych w jedzeniu składników zaczyna się już w ustach.

Ruszaj się

Aktywność fizyczna nie musi być wyczerpująca, bardzo angażująca, najważniejsze, by była systematyczna. Dlatego każdego dnia zrób coś dla swojej sylwetki – idź na długi spacer, wybierz się na basen, pojeździł na rowerze, wysiądź przystanek wcześniej i skorzystaj ze schodów zamiast windy. Szukaj okazji, by się poruszać.

Współczesny człowiek siedzi zbyt długo, a to niestety ma niekorzystny wpływ nie tylko na wygląd, ale również na trawienie, czy stan kręgosłupa.

Powyższe zdrowe nawyki możesz wprowadzić już dzisiaj i poczuć się lepiej. Systematycznie stosowane poprawiają Twój wygląd i samopoczucie – jak żadne inne!

13 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here