Zjedz dziś śliwkę. I jutro też!

4

Mamy sezon na śliwki. I warto z niego korzystać, kupując te tradycyjne fioletowe owoce (dostępne też w innych kolorach). Można też wybrać się na święto śliwki – cykliczne wydarzenie, które odbywa się w Strzelcach Dolnych (kujawsko-pomorskie) lub w Szydłowie (w świętokrzyskim). Ja będę w Strzelcach w pierwszy weekend września, bo mam niedaleko. A Ty? Wracając jednak do śliwek – owoce te mają moc. Są smaczne i bardzo zdrowe. Zresztą same zobaczcie!

śliwki

Co znajdziemy w śliwkach?

Świeże śliwki mają około 46 kcal w 100 gramach.

Są bogatym źródłem:

  • wapnia,
  • magnezu,
  • fosforu,
  • potasu,
  • witaminy C, A, K,
  • folian.

Najzdrowsze są świeże śliwki. Można jednak sięgać też po suszone śliwki, które zawierają  dużo więcej cukru.

Śliwki: właściwości zdrowotne

Śliwki należą do tej samej rodziny co morele, brzoskwinie, nektarynki. Mają jedną pestkę w środku. Mogą być większe lub mniejsze, mieć kolor fioletowy, różowy, pomarańczowy czy nawet zielony. Istnieje sporo odmian śliwek.

Owoc śliwki pochodzi z Chin, gdzie rósł tysiące lat temu. Następnie zawędrował do Japonii, kolejno Europy i Ameryki. Obecnie znamy ponad 2000 odmian śliwek.

Śliwki są nie tylko smaczne, ale i zdrowe. Zawierają mnóstwo witaminy C, która wspiera pracę układu odpornościowego, wzmacnia naczynia krwionośne, pomaga budować mięśnie.

Śliwki dostarczają przeciwutleniaczy, które chronią przed wolnymi rodnikami, stanami zapalnymi i chorobami – cukrzycą, chorobą Parkinsona, Alzheimera, nowotworami. Pozwalają zapewnić na dłużej młodość, jak również korzystnie wpływają na samopoczucie.

Co ciekawe, śliwki zawierają substancje, które wspierają pracę serca i chronią przed rozwojem chorób atakujących układ krążenia. Pomagają utrzymać prawidłowy poziom ciśnienia krwi, poprzez zmniejszanie napięcia w naczyniach krwionośnych i pomoc w usuwaniu nadmiaru sodu.

Śliwki wspierają pracę układu pokarmowego. Zawierają mnóstwo sorbitolu, który normalizuje rytm wypróżnień.

Śliwki są także cennym źródłem błonnika, który pozwala uzyskać przyjemną sytość. Chroni też przed podjadaniem i silną ochotą zjedzenia słodyczy.

Ostatnie wyniki badań pokazują, że śliwki mogą wspomóc budowę układu kostnego, chroniąc przed utratą masy kostnej.

Jak kupować i jak jeść śliwki?

  • wybieraj jędrne śliwki, które po naciśnięciu lekko ustępują,
  • jeśli chcesz, żeby śliwka była dłużej świeża, trzymaj ją w lodówce,
  • śliwka szybciej dojrzewa w temperaturze pokojowej,
  • śliwki możesz jeść na surowo, w wersji pieczonej, grillowanej, smażonej, w formie powideł.
  • dodaj śliwki do sałatek, w plastrach do wody lub herbaty. Smacznego! 🙂

4 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here