Na ten niedobór jest narażona teraz właściwie każda kobieta. Czy problem dotyczy również Ciebie?

2

Wystarczy, że napisze tyle: stres, niepewność, pośpiech, uczucie wypalenia, brak energii. I mamy problem. Idzie za nim kolejny – monotonna dieta, sięganie po przetworzone pokarmy, niewystarczająca ilość dobrej jakości snu. Wszystkie te czynniki wzmacniają swoje działanie, obniżając między innymi poziomy niezbędnych mikroelementów. W tym jednego, któremu dziś warto poświęcić więcej miejsca. Mowa o substancji, której niedobór występuje niemal u każdej kobiety. Czyli o magnezie. Dlaczego cierpimy na niedobory magnezu, jak je rozpoznać i jak sobie z nimi poradzić?

magnez

Niedobory magnezu

Niedobory magnezu występują powszechnie, zwłaszcza ostatnio, w bardzo stresujących czasach, w których przyszło nam żyć. Powodów dlaczego brakuje nam magnezu jest co najmniej kilka:

  • stosowanie ubogiej w magnez diety – przetworzonej, z dominującą obecnością rafinowanych zbóż i małą ilością ciemnozielonych warzyw liściastych,
  • dostęp do niskiej jakości żywności pochodzących z ziemi, na której stosowane są chemiczne nawozy zamiast nawozów ekologicznych.
  • niestrawność (z uwagi na niewystarczające ilości soku żołądkowego) również powoduje problemy z wchłanianiem magnezu,
  • stosowanie leków – antybiotyków, leków antykoncepcyjnych, insuliny szybko wyczerpuje magazyny magnezu.
  • Spożywanie alkoholu.

Niestety większość z nas spożywa pożywienie ubogie w magnez. Podczas oczyszczania pszenicy z otrębów, czego efektem jest biała mąka – traci się 80% magnezu. Natomiast podczas przetwarzania melasy na cukier tracimy 98% magnezu. Nie lepiej jest z warzywami, które tracą magnez podczas gotowania i mrożenia.

Cudowny jak magnez

Okazuje się, że magnez ma wielokierunkowe działanie.

Jest niezbędny do syntezy białka DNA i RNA. Nie ma wzrostu i rozwoju komórek bez magnezu. Poza tym magnez gwarantuje prawidłowe ciśnienie krwi, prawidłowe funkcjonowanie wszystkich nerwów i mięśni, a także uwalnianie serotoniny w mózgu. Innymi słowy – nie masz wystarczającej ilości magnezu – nie masz siły, ani dobrego nastroju.

Magnez:

  • łagodzi ból mięśniowy,
  • zapobiega uszkodzeniom mięśnia sercowego,
  • łagodzi PMS, bolesne miesiączki,
  • zmniejsza depresję i lęk,
  • zmniejsza zmęczenie,
  • korzystnie wpływa na jakość życia intymnego.

Niektórzy nie mają pojęcia, ale magnez ma wpływ na budowanie zdrowych kości. Suplementacja wapnia, bez zadbania o odpowiednią ilość magnezu może być bardzo szkodliwa. Okazuje się bowiem, że za duża ilość wapnia może zaburzać wchłanianie magnezu. Dlatego tak istotne jest, by kontrolować poziom wapnia, magnezu i dodatkowo witaminy D – wszystkie te trzy składniki mają bezpośredni wpływ na zdrowie kości.

Jak objawia się niedobór magnezu?

W związku z tym, że magnez kontroluje poziom hormonów stresu w nadnerczach, gdy dochodzi do jego niedoboru często pierwszym objawem jest lęk i napady paniki. Innym powszechnym objawem są problemy trawienne, zwłaszcza zaparcia, a także skurcze i drżenie mięśni. Dodatkowo kołatanie serca, wypadanie włosów, słabość paznokci i bóle stawów.

Niedobór magnezu sprzyja też bezsenności, bezpłodności, nadciśnieniu, cukrzycy i chorobom serca, a także depresji, chorobom jelit, chorobom nerek, zmęczeniu, migrenie, hipoglikemii, a nawet próchnicy.

Dieta bogata w magnez i suplementacja

Podstawa to stosowanie diety bogatej w magnez (magnez znajdziesz w otrębach pszennych, kakao, nasionach słonecznika, kiełkach pszenicy, melasie, migdałach, kaszy gryczanej, orzeszkach ziemnych, kaszy jaglanej, tofu, kapuście, gotowanej fasoli). Jednak nie zawsze sam jadłospis wzbogacony w magnez wystarczy.

Niektórzy eksperci zalecają suplementację (choć dzienna dawka wynosi 350-400 mg, to są tacy, którzy wskazują, że należałoby spożywać 800-1400 mg, zaczynając od niższych dawek, obserwując swój organizm, przy luźnych stolcach – zatrzymanie się na rozszerzaniu przyjmowanej dawki). O konkretnej dawce warto porozmawiać jednak z lekarzem.

Inny sposób na przyjmowanie magnezu to dodanie soli Epsom do kąpieli. Magnez jest również wchłaniany przez skórę, stąd warto wykorzystać ten fakt podczas codziennej kąpieli.

2 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj