Dieta DASH – naturalny sposób na obniżenie ciśnienia krwi?

9
723

Idealny czas, by poprawić swoje zdrowie? Zawsze! Szczególnie wygodne może być to jednak latem, kiedy mamy dostęp do mnóstwa świeżych warzyw i owoców. To za ich pośrednictwem możemy wspomóc cały swój organizm, a zwłaszcza układ krwionośny. Tak działa dieta DASH – świetna do obniżania zbyt wysokiego ciśnienia krwi. Jak ją stosować?

Na czym polega dieta DASH?

DASH to skrót od angielskich słów – Dietary Approaches to Stop Hypertension, oznacza dietę stworzoną przez naukowców amerykańskiego Narodowego Instytutu Serca, Płuc i Układu Krwionośnego. Celem było skomponowanie jadłospisu obniżającego zbyt wysokie ciśnienie krwi.

Motywacja naukowców była ogromna, bo na nadciśnienie tętnicze cierpi obecnie w samej Polsce aż 15 milinów osób. Wielu nie ma o tym pojęcia. Niestety nieleczone nadciśnienie tętnicze prowadzi do zawałów, udarów mózgu i uszkodzeń nerek.

Dieta DASH pomaga obniżyć zbyt wysokie ciśnienie krwi, poprzez dostarczenie cennych składników odżywczych takich, jak wapń, potas i magnez. Bazuje przede wszystkim na świeżych warzywach o niskiej zawartości sodu, zwraca uwagę na obniżenie dostarczania soli oraz takie odżywianie, które ma korzystny wpływ na samopoczucie oraz minimalizuje ryzyko wystąpienia chorób – cukrzycy, osteoporozy a nawet nowotworów. Dodatkowo dieta DASH może obniżyć poziom złego cholesterolu, stosowana jest ponadto jako zdrowa dieta odchudzająca.

dieta DASH

Dieta DASH – co należy jeść?

Dieta DASH zakłada dostarczanie każdego dnia nie więcej niż 2000 kcal.

Podczas stosowania diety wskazane są warzywa i owoce o niskiej zawartości sodu:

  • banany,
  • bakłażan,
  • cukinia,
  • papryka (zielona i czerwona),
  • morele,
  • jabłka,
  • cytrusy,
  • truskawki.

Oprócz tego zalecane są:

  • produkty pełnoziarniste: kasze, brązowy ryż, makaron razowy, pieczywo razowe,
  • nasiona warzyw strączkowych – soja, groch, fasola, soczewica,
  • chude mięso,
  • chudy nabiał.

Dieta DASH wyklucza spożywanie:

  • słodyczy,
  • alkoholu
  • białego pieczywa,
  • wędlin,
  • wędzonych produktów,
  • konserw,
  • soli i produktów wysokoprzetworzonych, które są bogate w sól.

Zamiast słodyczy można jeść lody i sorbety oraz domowej roboty niskotłuszczowe ciasta.

Dieta DASH może być smaczna i urozmaicona. Co najważniejsze jest zdrowa i pozwala zadbać o dobre samopoczucie oraz poprawić wyniki, w wielu przypadkach bez konieczności przyjmowania leków. Wiele osób traktuje ją po prostu jak styl życia.

9 KOMENTARZE

  1. Z ciśnieniem problemu nie mam ale bardzo lubię wszystkie te warzywa i owoce o niskiej zawartości sodu 🙂 niestety lubię też białe bułeczki 😉

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here