6 najzdrowszych nasion, które warto jeść codziennie

6

Nasiona są niewielkie rozmiarem, ale wielkie mocą.  Warto je jeść codziennie, bo świetnie wspomagają funkcjonowanie ciała i umysłu, poprawiają wygląd i wzmacniają odporność. Udowodniono, że chronią przed wieloma chorobami cywilizacyjnymi – nowotworami, chorobami serca, wysokim ciśnieniem krwi czy cukrzycą. Normalizują działanie układu hormonalnego a nawet obniżają apetyt. Dostarczają mnóstwo prozdrowotnych składników, których niestety często nam brakuje w codziennej diecie. Oto 6 najzdrowszych nasion. Znasz je wszystkie?

Siemię lniane

Siemię lniane to nasiona lnu, które zawierają wszystko, co niezbędne do rozwoju rośliny oraz wiele składników niezbędnych człowiekowi. Są doskonałym źródłem błonnika, zawierają także jednonienasycone i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, dostarczają mnóstwo witamin, mikroelementów i przeciwutleniaczy. Spożywane systematycznie są w stanie obniżyć zbyt wysoki poziom cukru we krwi, cholesterolu i ciśnienie krwi.

Siemię lniane poleca się szczególnie ze względu na doskonałe źródło tłuszczów omega-3, zwłaszcza kwasu alfa-linolenowego (ALA). Wydawać by się mogło, że świetna wiadomość, jednak jednak pewne „ale…”. Jedząc całe nasiona, Twój organizm nie przyswoi drogocennych składników, dlatego tak ważne jest mielenie nasion lnu tuż przed spożyciem. I to najlepiej na „świeżo”, dodając do dań dopiero co zmielone nasiona.

Siemię lniane zawiera mnóstwo polifenoli, szczególnie lignanów, które są ważnymi przeciwutleniaczami w organizmie, chronią serce i przeciwdziałają groźnym chorobom układu krążenia. Dodatkowo działają jak fitoestrogeny, podobne w działaniu jak estrogeny, które normalizują działanie układu hormonalnego.

Niektóre badania wskazują na antynowotworowe właściwości siemienia lnianego, mogącego obniżać zbyt wysokie wartości marketów nowotworowych. Są szczególnie pomocne w przypadku profilaktyki raka piersi u kobiet i raka prostaty u mężczyzn.

Analiza 11 przeprowadzonych badań wskazała, że siemię lniane może obniżyć ciśnienie krwi, szczególnie jeśli jest spożywane systematycznie przez co najmniej 12 tygodni. Dodatkowo zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy.

Korzyści spożywania siemienia lnianego są ogromne. Warto dodawać nasiona lnu do sałatek, chleba, posypywać nimi jogurt, muesli. Są neutralne w smaku i nie zmieniają aromatu podstawowego dania. 

Sezam

Sezam jest najchętniej spożywany w Azji, jako składnik znanej pasty – tahini.

Podobnie jak siemię lniane, nasiona sezamu zawierają sporo lignanów, które mogą być przekształcone w enterolakton, którego niski poziom w organizmie jest odpowiedzialny za choroby serca i raka piersi.

Wykazano, że sezam może wspomóc zmniejszanie stanów zapalnych i stresu oksydacyjnego, co może wspomóc leczenie stanów zapalnych stawów.

Inne badanie wykazało, że kobiety po menopauzie, które spożywały 50 gramów nasion sezamu dziennie przez 5 tygodni naturalnie poprawiły funkcjonowanie układu hormonalnego.

Słonecznik

Nasiona słonecznika są cennym źródłem białka, witaminy E i jednonienasyconych tłuszczów.

Udowodniono, że nasiona słonecznika zmniejszają ryzyko chorób serca. Spożywanie ich częściej niż 5 razy dziennie zmniejsza poziom białka C-reaktywnego (CRP), odpowiedzialnej za powstałe stany zapalne.

Pestki dyni

Nasiona dyni są cennym źródłem fosforu, jednonienasyconych kwasów tłuszczowych i tłuszczy omega 6.

Jedno z przeprowadzonych badań udowodniło, że osoby jedzące systematycznie pestki dyni miały znacznie niższe ryzyko rozwoju nowotworu piersi. Inne badanie pokazało, że pestki dyni mogą obniżać ryzyko powstania kamieni pęcherze moczowego, poprzez zmniejszanie poziomu wapnia w moczu.

Badanie przeprowadzone na kobietach po menopauzie pokazuje, że pestki dyni mogą obniżyć ciśnienie krwi oraz wyciszyć negatywne objawy menopauzy.

Czarnuszka

Czarnuszka to niewielkie czarne ziarna o właściwościach przeciwgrzybicznych, przeciwzapalnych, antynowotworowych i chroniących przed cukrzycą, plagą współczesnych czasów.

Jest ważnym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, olejków eterycznych i lotnych, flawonoidów, witaminy E i beta karotenu. Jedzona systematycznie chroni przed starzeniem się skóry.

Warto jeść czarnuszkę ze względu na obecność witaminy B, a także wapnia, magnezu, potasu, cynku, selenu i żelaza.

Badania pokazują, że czarnuszka doskonale wpływa na ciśnienie krwi, wspomaga jego obniżenie. Poprawia zdolności poznawcze, pamięć i koncentrację.

Chia

Bardzo popularne nasiona chia pod względem zdrowotnym są niemal identyczne do nasion lnu. Dlatego nie dziwą opinie, że zamiast kupowania egzotycznych dodatków, warto zainwestować w nasze polskie – siemię lniane.

Wracając do chia, są dobrym źródłem błonnika i kwasów omega 3. Jedzenie chia zwiększa poziom kwasów ALA we krwi, odpowiedzialnych za zmniejszanie stanów zapalnych odpowiedzialnych za rozwój chorób. Organizm potrafi przekształcać kwasy ALA w kwas EPA (eikozapentaenowy) i DHA (kwas dekozaheksaenowy).

Nasiona chia zmniejszają poziom cukru we krwi, niektóre badania wskazują, że obniżają nawet apetyt.

6 KOMENTARZE

  1. nasiona nasionami, ale uwaga na jakość – standardowo wszelkie nasiona/orzeszki/bakalie unurzane są w kosmicznej ilości chemii, dlatego jeść – tak, ale przyglądać się trzeba koniecznie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj